Gamification
Gamification statisch bepaalde constructies
Momenteel zijn wij in volle gang bezig met een project betreffend Gamification. Voor dit project is er gekozen om te kijken naar de mogelijkheden van een statisch bepaalde constructie in een game vorm. In de afgelopen jaren dienen eerstejaars studenten een maquette te maken om de constructie die zij ontworpen hebben te simuleren. Wij willen dit omzetten naar een game omgeving, waarbij iedere student de game kan runnen. Het voornaamste doel hierin is dat studenten leren hoe diverse constructies werken en hoe zij een constructie in balans kunnen maken.
24-02-2021
Het project is gestart en de eerste stappen zijn gezet om aan de slag te gaan in een game Engine. In deze eerste weken hebben wij aller eerst besloten met welke engine wij te werk zouden gaan. Uiteindelijk is Unreal hierbij als prettigste naar voren gekomen. In de vervolg stappen zullen wij ook gebruik maken van blueprinting in Unreal en wordt er nog geen gebruik gemaakt van C++.
Hiernaast zijn wij in deze periode bezig geweest met de basics begrijpen van Unreal en een basis op te zetten voor de game. Gezien studenten uiteindelijk hun eigen constructie moeten kunnen plaatsen is dit een belangrijk onderdeel om mee te starten. Om dit in de basis werkend te hebben is in eerste instantie dit principe uitgevoerd op het plaatsen van wanden en vloeren. Uiteindelijk heeft deze periode de volgende resultaten geleverd.
Platform
Voor het maken van de game is er gekeken naar twee grote game engines. Beide engines zijn uitgeprobeerd waarbij voornamelijk gekeken werd naar het gemak van de engine zelf.
· Unreal engine 4
· Unity
Status
- De 2 verschillende objecten kunnen gespawned en despawned worden
- De 2 verschillende objecten kunnen wisselen tussen verschillende meshes.
- De 2 verschillende objecten kunnen geplaatst worden
- De 2 verschillende objecten spawnen een nieuw item wanneer het huidige item is geplaatst
- De 2 verschillende objecten kunnen op hun eigen class als die van elkaar gesnapt worden
- De 2 verschillende objecten kunnen met de klok mee geroteerd worden
- Het maakt niet uit hoe een object gedraaid is, een nieuw object kan hier altijd nog goed op snappen.
21-04-2021
Het project heeft al diverse vorderingen gemaakt in de afgelopen 2 maanden. Niet alleen is er aan de functionaliteiten gewerkt maar zijn ook een aantal eerstejaars bouwkunde studenten bij het project betrokken. 4 Enthousiasten studenten van zowel Alkmaar als Haarlem hebben hun eigen inbreng kunnen geven in het project. Uiteindelijk is het bedoelt voor eerstejaars studenten, en wie kan er nou beter vertellen wat belangrijk is dan zij zelf! Aan de hand van deze studenten is er besloten waarop verder gewerkt wordt en waar prioriteit gegeven wordt.
Hiernaast is er in deze periode voornamelijk gewerkt aan de user interface van de game. Enkele functionaliteiten zijn nog niet beschikbaar, maar zijn wel al in de user interface gezet zodat dit een later moment makkelijker toegevoegd kan worden.
Status
- Kolommen en liggers kunnen gespawned en despawned worden
- Kolommen en liggers kunnen door de speler geplaatst worden
- Er word een nieuwe kolom of ligger gespawned wanneer het huidige item geplaatst is door de speler
- De kolommen en liggers kunnen aan elkaar gekoppeld worden op hun eigen class als die van elkaar
- De kolommen en liggers kunnen met de klok mee geroteerd worden
- Het maakt niet uit hoe een object gedraaid is, een nieuw object kan hier altijd nog goed op gekoppeld worden.
- De game kan gepauzeerd worden
- Vanuit het pauze menu kan er terug gegaan worden naar het basis menu of de game kan direct gesloten worden.
In progressie
- De mogelijkheid de game op te slaan in een slot
- De mogelijkheid de game te starten vanuit een slot
- De door de speler geplaatste objecten worden ook opgeslagen
- De fysica simuleren door een druk op de knop
Plannen
- De mogelijkheid windverbanden te plaatsen
- Een preview van de objecten die geplaatst worden (transparant)
- User screen met een hotbar o.i.d. met de elementen
- Rollend en scharnierende verbindingen toevoegen
Meer weten?
Wil je meer te weten komen over dit project of zou jij ook graag wat willen inbrengen. Neem dan gerust contact met ons op!