Focusgebieden

wat doen wij

In het lab wordt er aan diverse projecten gewerkt die onder de focus gebieden vallen.

Focusgebieden

Parametric design (of parametrisch ontwerpen) is een proces waarbij op basis van data of relaties tussen onderdelen een ontwerp kan worden gegenereerd. Ook voor de bouw en infra biedt dit talloze mogelijkheden. Parametrisch ontwerpen kan beter worden aangeduid als ‘parametrisch en associatief ontwerpen’. Associatief betekent dat er relaties (bewerkingslogica) tussen de parameters bestaan. Wat parametrisch ontwerpen bijzonder maakt, is dat de ontwerper niet alleen de parameters maar ook deze bewerkingslogica expliciet moet definiëren (modelleren). Dit betekent feitelijk dat parametrisch ontwerpen precies gaat doen wat de Ontwerper wil want hij/zij heeft het zelf gedefinieerd. Doordat relaties tussen onderdelen zijn vastgelegd kunnen zo o.a. snel ontwerpiteraties worden gemaakt daar het aanpassen van specifieke parameters

Bron: https://www.bimadvies.com/parametrisch-ontwerpen-wat-is-dat/

Generative design is een ontwerpproces, waarbij verschillende soorten generatieve AI-software helpt bij het genereren van verschillende ontwerpopties in bijvoorbeeld industriële of technische designprocessen. Bij bouwbedrijven, ontwerpbureaus, autodesigners, vliegtuigbouwers, architectenbureaus en constructiebedrijven wordt dit principe ingezet. Ontwerpers of ingenieurs voeren ontwerpdoelstellingen in de generatieve ontwerpsoftware, samen met parameters zoals prestatie- of ruimtelijke eisen, materialen, fabricagemethoden en kostenbeperkingen. De software verkent alle mogelijke permutaties van een oplossing en genereert snel ontwerp alternatieven. Het test en leert van elke iteratie wat werkt en wat niet. Deze computertechnologie simuleert de fysieke wereld en komt razendsnel met allerlei suggesties voor nieuwe producten, invalshoeken of constructies. Er is dan niet langer sprake van kunstmatige intelligentie die de mens bij het ontwerpen assisteert, maar van de mens die de kunstmatige intelligentie bij het ontwerpen de helpende hand toesteekt. Hier een video voorbeeld van het AutoDesk kantoor in Toronto

Bron: https://jarnoduursma.nl/blog/wat-is-generative-design/ 
 https://www.autodesk.com/solutions/generative-design

Serious games zijn games die een ander doel hebben dan entertainment. Maar wat zijn serious games nu precies? Ze worden gebruikt om te leren en gedragsverandering te bevorderen. Serious gaming wordt gebruikt in verschillende sectoren zoals onderwijs, gezondheidszorg, marketing en andere bedrijven en industrieën. De kracht van serious games is dat ze onderhoudend, boeiend en meeslepend zijn. Serious games combineren leerstrategieën, kennis, structuren en spelelementen om specifieke vaardigheden, kennis en houdingen aan te leren. Ze zijn in te zetten in verschillende gebieden en omvatten uitdagingen en beloningen. Hiermee wordt de speler gestimuleerd om verder te spelen en de materie tot zich te nemen.


Bron: https://grendelgames.com/nl/wat-zijn-serious-games/

Een digitale twin ( of digitale tweeling) is een virtueel model dat is ontworpen om een fysiek object nauwkeurig weer te geven. Het object dat wordt bestudeerd, bijvoorbeeld een windturbine, is uitgerust met verschillende sensoren die betrekking hebben op vitale functies. Deze sensoren produceren gegevens over verschillende aspecten van de prestaties van het fysieke object, zoals energie-output, temperatuur, weersomstandigheden en meer. Deze gegevens worden vervolgens doorgestuurd naar een verwerkingssysteem en toegepast op de digitale kopie.

Eenmaal geïnformeerd met dergelijke gegevens, kan het virtuele model worden gebruikt om simulaties uit te voeren, prestatieproblemen te bestuderen en mogelijke verbeteringen te genereren, allemaal met als doel waardevolle inzichten te genereren – die vervolgens kunnen worden toegepast op het oorspronkelijke fysieke object.

Bron: https://www.ibm.com/topics/what-is-a-digital-twin 

VR, oftewel Virtual reality, is een online omgeving waarin een realistische situatie wordt nagebootst. Door gebruik te maken van verschillende zintuigen, komt de omgeving als ‘echt’ over. In de meeste gevallen komt daar een bril aan te pas. Het beeld of programma dat in de bril zit, kan zowel een echte video als een animatie zijn. Een veel voorkomende vorm van vr is 360 graden video’s. Deze video’s worden gemaakt met een speciale camera, waarbij aan alle kanten een lens zit. Zo wordt er in een keer een shot gemaakt van alles rondom de camera. 

Bron: https://npokennis.nl/longread/7742/wat-is-virtual-reality 

Augmented reality, is een ‘laagje’ over de werkelijkheid. Denk aan spellen als pokémon GO, de Pokémon verschijnen in de echte wereld via je telefoon. Een van de bekendste ontwikklingen naast Pokémon Go is de Google Glass. Met deze bril moet het mogelijk zijn om te kijken wat voor weer het wordt, zonder een browser te hoeven openen.

 

 

 

 

 

 

Bron: https://npokennis.nl/longread/7742/wat-is-virtual-reality 

Mixed Reality lijkt veel op augmented reality, maar verschilt in de kern. Bij mixed reality is het mogelijk om computer graphics samen te laten werken met de echte wereld, een echte interactie. Dit kan bij augmented reality niet.  Daarnaast is het, net als virtual reality, vaak zo realistisch mogelijk

Bron: https://npokennis.nl/longread/7742/wat-is-virtual-reality 

De letters “BIM” worden in de praktijk in drie samenhangende betekenissen gebruikt. De eerste betekenis is “Bouwwerk Informatie Model”, een digitale representatie van hoe een bouwwerk is ontworpen, wordt gerealiseerd en/of daadwerkelijk is gebouwd. In de tweede betekenis, “Bouwwerk Informatie Modeling”, ligt de nadruk meer op het proces van samenwerken aan een digitaal bouwwerkmodel. Gerelateerde begrippen zijn integraal ontwerpen, concurrent engineering, lean planning en het delen van digitale informatie. In de derde betekenis, “Bouwwerk Informatie Management”, staat de informatie zelf centraal: het beheer en (her)gebruik van digitale bouwwerkinformatie in de hele levenscyclus van het bouwwerk.

Bron: https://www.bouwinformatieraad.nl/p/52/Wat-is-BIM

Reality capture is de term die we gebruiken om het proces te beschrijven van het scannen van een object, asset, gebouw of natuurlijke omgeving om op een bepaald moment een digitale representatie te creëren. De output van het scanproces is het creëren van een digitale momentopname van de echte wereld met behulp van beeld- of laserscanners. Afhankelijk van de grootte, locatie en aspect dat we willen vastleggen, zijn er verschillende tools beschikbaar.

 

Bron: https://intellispatial.io/what-is-reality-capture/

Met digitalisering wordt voornamelijk het recreëren van een object of omgeving in een digitale omgeving bedoeld. Dit kan op verschillende manieren gedaan worden, zoals bijvoorbeeld laserscanning en photogrammetry. Naast de digitale reproductie kan er ook digitale reconstructie plaats vinden. Hierbij word bijvoorbeeld een kapot object weer als ouds gereconstrueerd in een digitale omgeving.

Hiernaast biedt dit de mogelijkheid deze digitale objecten weer terug te brengen  in de echte wereld doormiddel van 3D printing. Dit kan in verschillende materialen met verschillende soorten printers gedaan worden.

hoe werken wij

  • Projectopgaven vanuit de markt ingebracht.  

Deze opgaven kunnen door een bedrijf worden ingebracht of door een cluster van bedrijven. De ingebrachte opgaven worden gescreend door het LAB of ze voldoende passen bij de gedefinieerde focusgebieden. Verder wordt gekeken of het project voldoende gaat leiden tot generiek voor de sector belangrijke en mogelijk te delen kennis.  

  • Projectopgaven vanuit deelnemende studenten zelf. 

Als student kan je eventuele naast ingebrachte opgaven van bedrijven ook een eigen project inbrengen. Dit project zal worden beoordeeld of het voldoende passend is binnen de focusgebieden en effectiviteit voor het curriculum. 

  • Projectopgaven vanuit de roadmap van het lab. 

Het dd-lab zelf heeft ook een roadmap met diverse vraagstukken waaraan gewerkt kan worden. Op die manier wordt ten alle tijden de continuïteit van het lab gewaarborgd. 

nl_NLNL